Τενοντίτιδα Αχιλλείου

Τενοντίτιδα Αχιλλείου

Η τενοντίτιδα Αχιλλείου είναι ένας τραυματισμός κυρίως υπέρχρησης του Αχιλλείου τένοντα, που βρίσκεται στο οπίσθιο και κάτω τμήμα του ποδιού.

Χαρακτηριστικό σύμπτωμα της Τενοντίτιδας Αχιλλείου είναι ο ήπιος πόνος που βιώνει ο ασθενής πίσω από την πτέρνα κατόπιν έντονου τρεξίματος ή ανάβασης/κατάβασης σκαλοπατιών. Πιθανά συμπτώματα επίσης είναι η ευαισθησία και η δυσκαμψία της περιοχής, ιδιαίτερα κατά την πρωινή έγερση. Μπορεί ακόμη να προκληθεί οίδημα στην περιοχή λόγω πολλαπλών, μικρών ρήξεων που προκαλούνται στον τένοντα κατά τη διάρκεια έντονης ή απότομης άσκησης.

Μηχανισμός κάκωσης
Ο τραυματισμός προκαλείται λόγω συνεχόμενης ή έντονης καταπόνησης του Αχιλλείου τένοντα ο οποίος συνδέει του μύες της κνήμης και του μηρού με το οστό της πτέρνας. Είναι αρκετά κοινός στους δρομείς, όταν η ένταση ή και η διάρκεια του τρεξίματος αυξηθεί ραγδαία ή απότομα. Επιπλέον, η δομή του Αχιλλείου τένοντα εξασθενεί με την ηλικία, συνεπώς ο τραυματισμός μπορεί να προκληθεί σε άτομα μέσης ηλικίας που αθλούνται περιοδικά, για παράδειγμα μία φορά την εβδομάδα, σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν άλματα, όπως το μπάσκετ.
Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που επηρεάζουν την πιθανότητα εμφάνισης τενοντίτιδας Αχιλλείου. Ο τραυματισμός εμφανίζεται συχνότερα σε άντρες παρά σε γυναίκες, και σε άτομα προχωρημένης ηλικίας. Η επίπεδη καμάρα ποδιού, ή η παχυσαρκία μπορούν επίσης να ευνοήσουν την πρόκλησή του. Περισσότεροι παράγοντες είναι η χαμηλή θερμοκρασία περιβάλλοντος, η χρήση φθαρμένων υποδημάτων, καθώς και η ολισθηρότητα ή η σκληρότητα του εδάφους κατά την άσκηση.

Πρόληψη και Αντιμετώπιση
Ενώ η τενοντίτιδα Αχιλλείου δεν είναι εύκολο να αποφευχθεί, υπάρχουν μέτρα πρόληψης που μπορείτε να ακολουθήσετε για να μειώσετε το ρίσκο εμφάνισης του τραυματισμού. Η αύξηση της εντατικότητας του προγράμματος άσκησης θα πρέπει να γίνεται προοδευτικά και κατόπιν προθέρμανσης, ίσως με χαμηλότερης έντασης δραστηριότητα, με την καθοδήγηση πάντα ενός έμπειρου προπονητή. Επιλέξτε υποδήματα σε καλή κατάσταση, τα οποία παρέχουν υποστήριξη στην καμάρα του ποδιού σας και στην πτέρνα. Αφιερώστε λίγο χρόνο καθημερινά σε διατάσεις των μυών της κνήμης και του Αχιλλείου τένοντα για να αυξήσετε την ελαστικότητά τους κατά τη διάρκεια της προπόνησης. Ενσωματώστε στο πρόγραμμα άσκησης δραστηριότητες που δεν απαιτούν καταπόνηση της περιοχής, όπως ποδηλασία και κολύμβηση.
Σε περίπτωση πρόκλησης του τραυματισμού, συνήθως συνίσταται αποχή από καθημερινές δραστηριότητες που μπορεί να επιβαρύνουν την κατάσταση (όπως ανάβαση σκαλοπατιών ή περπάτημα σε κατηφορικό έδαφος), ανάλογα πάντα την ένταση των συμπτωμάτων και τις οδηγίες του γιατρού ή του φυσιοθεραπευτή σας.
Στις δριμείς περιπτώσεις, όπου μπορεί να προκληθεί ακόμη και ρήξη του Αχιλλείου τένοντα, η αντιμετώπιση περιλαμβάνει χειρουργική επέμβαση, κατά την οποία γίνεται συρραφή του τένοντα. Η ανάρρωση διαρκεί συνήθως από 1 έως και 3 μήνες, ενώ η αποχή από έντονο πρόγραμμα γυμναστικής μπορεί να έχει διάρκεια έως και 7 μήνες μετά την επέμβαση.

 

Σαββάκης Γιάννης

Φυσιοθεραπευτής